Hogyan szereljem a kerékpárom?
Kerékpár felkészítés szezonra
Itt a tavasz, éled a természet és élednek a téli álmot alvó paripák is. Ha az előző szezon végén nem takarítottuk le, nem törődtünk vele, itt az idő! Az alábbi néhány egyszerű szezon előtti karbantartással nem csak kerékpárunk élettartamát növelhetjük, de elkerülhetjük az esetenként drága szervizelést is.
Otthoni szerszámos tartalma:
- - csavarhúzó készlet
- - imbuszkulcs készlet
- - villáskulcs készlet
- - gumileszedő 2 db
- - foltjavító szett
- - pumpa
- - lánctisztító készlet
Ellenőrzés
Egy karbantartás nem csak a kerékpárunknak segít, de önmagunk testi épségét is megvédhetjük vele és sok kellemetlenséget elkerülhetünk. Minden indulás előtt javasolt egy gyors ellenőrzés:
- - kerékanyák, gyorszárak szorossága
- - fékpofa állapota
- - féktestek és fékkarok működése
- - kerék centrírozottság, köpeny egyenletes futása
- - keréknyomás
- - kormány és kormányszár csavarjainak ellenőrzése
- - váltó áttételek átvizsgálása
- - lánc megfelelően finom járása
- - első fék behúzásával kormánycsapágy ellenőrzése
- - hajtómű kotyogásának ellenőrzése, oldalirányú mozgatással
- - kerekek oldalirányú mozgatásával, kerékcsapágyak ellenőrzése
Ha az átvizsgálás során általunk javíthatatlan hibát észlelünk, kérjük szakszerviz segítségét!
Kerékpár mosás
A mosással nem csak új fényben pompázik a gépezet, de egyúttal nagyon is jót tesz neki, ha eltávolítjuk a szennyeződéseket. Amennyiben nem tudjuk az egész kerékpárt jól átmosni, a legfontosabbakat mindenképp csináljuk meg: a forgó alkatrészeket! A mosás történhet sima vízzel vagy kissé mosószeres vízzel. Nem ajánlatos a nagynyomású mosás, mivel a csapágyaknak nem tesz jót. Néhány fontos lényegi elem továbbá: teleszkóp, váltók, lánc, fogaskerekek, bowdenek - ezeknél különösen óvatosan végezzük a tisztítást. Felnifékes gép esetében a felnik oldalát jól mossuk át és alaposan zsírtalanítsuk!
Láncolajozás
Lánc kenéséhez használatunk szinte akármilyen kenőanyagot: műszerolaj, motorolaj, speciális lánc olaj, stb. Fontos, hogy a műveletet felülről végezzük. A kenésen kívül alkalmanként ajánlatos mosni a láncot, melyet legegyszerűbben egy kefe segítségével végezhetünk el. Havonta olajozzuk, de esős idő után mindenképp javasolt! Illetve évente érdemes ellenőrizni a lánc állapotát, nyúlását a fogaskoszorúk kopottságát.
Csapágyak
A kerékpár csapágyai biztosítják a megfelelő és pontos működést így mindennapi használat esetén kiemelt figyelmet érdemelnek.
A kerékagycsapágy állapotát a kerék oldalirányú mozgatásával tudjuk vizsgálni. Amennyiben kotyogást érzünk, húzzunk utána a belső kónusznál. Esetenként szükséges a kerékagy szétbontása tengelyre, kónuszokra és csapágyakra. Ez esetben egyszerre csak egy oldallal dolgozzunk, töröljük ki a kerékagyházat, újra zsírozzuk be és helyezzük be a csapágygolyókat.
Pedál csapágy esetén hasonlóan járjunk el, mint a kerekek esetében: oldalirányú mozgatás esetén, ha kotyogást észlelünk szükség lehet szintén zsírozásra, esetleg pedál cserére.
Kormánycsapágy vizsgálatát célszerű behúzott fékekkel végezni. Itt előre-hátra mozgatást kell végezni a kormánynál és/vagy a kormánybefogónál. Kotyogás esetén ajánlott utána húzni, de egy zsírozást itt is könnyen megejthetünk.
Köpeny
A keréknyomásnak általában 3-4 bar között kell lennie, ezt 2-3 hetente vizsgáljuk meg. Segítség gyanánt a külső oldafalán található, hogy a gyártó mekkora nyomást javasol az adott termék esetében, a max értéket nem ajánlatos túllépni. Érdemes még tudni, hogy nagyobb nyomás esetén jobban tudunk haladni a kerékpárral. A nyomás esetében fontos, hogy milyen terepre használjuk a bringát. A köpeny külsejét is vizsgáljuk meg, vannak-e külsérelmi nyomok, tüskék, szakadások és hogy mennyire kopott a mintázat. Elhasználtság esetén ajánlatos a csere.
Fék
Induláskor mindig ellenőrizzük a fékeket! A fékek jellemző hibája a fékpofák elkopása. A fékpofán található egy jelzés, meddig kophat, ha eljutottunk odáig mindenképp cseréljük! Egy fékpofa szett nagyjából egy szezont bír ki. Végezhetünk a féken finombeállítást a fékkaron, ehhez mindenképp szükséges a középre beállított kerék és az. Ha azt érezzük, hogy egyik oldalt a fékkar behúzása nélkül is hozzáér a fékpofa a felnihez, valószínű, hogy nyolcas van a kerékben, vagy a féktest rugója nincs jól beállítva. Nyolcas esetén forduljunk szakemberhez aki kicentírozza!
Bowdenek esetében az elhasznált anyag tud szemet szúrni, szálasodás vehető észre, esetleg akadozhat az útja. Ha jó állapotban van, kenőanyaggal segíthetjük a bowden útját, ha pedig sérülést látunk, cseréljük le!
Váltó
Váltó esetében forgó pontjait olajozzuk, a váltókar esetében itt is tudunk finom állítást végezni. A váltó működését nagyban befolyásolja a váltóbowden minősége és a lánc olajozása. Amennyiben problémát észlelünk a váltóval mindenképp keressünk fel egy szakembert, megfelelő működése precíz beállítást igényel!
Szereléshez az alábbi webshopban kapható termékeket javaslom:
https://www.viddabringat.hu/titanzsir-20ml-hanseline-78204050
https://www.viddabringat.hu/kenoanyag-univerzalis-gt85-78010030
https://www.viddabringat.hu/ragaszto-garn--tip-top-tt-05-72021001
https://www.viddabringat.hu/szerszam-y-kulcs-imbusz-4-5-6-75210000
https://www.viddabringat.hu/szerszam-imbuszkulcs-keszlet-75151000
https://www.viddabringat.hu/szerszam-keszlet-20-funkcios-70010012